تاثیر مثبت اندیشی در بهبود سرطان

مقابله-با-خستگی-و-کاهش-اشتها

بهبود سرطان و نگهداشتن روحیه مثبت، مراحل درمان سرطان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که تمرکز بر فرایند درمان فیزیکی مهم است، اما اهمیت اصلی مراحل درمان از نظر عاطفی و روحی نیز بسیار بالاست. این موضوع باعث شده است که محققان، روش‌هایی را برای تقویت روحیه و افزایش مثبت اندیشی در بیماران سرطانی پیشنهاد کنند. در این مقاله، تاثیر مثبت اندیشی بر بهبود سرطان و درمان بیماران سرطانی مورد بحث قرار می‌گیرد.

مفهوم مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی به دست آوردن یک دیدگاه مثبت و بهینه نسبت به زندگی است. این دیدگاه بر پایه اعتقادات، ارزش‌ها و گفتمان‌های فردی شکل می‌گیرد و به افزایش سلامت عمومی و بهبود درمان‌های پزشکی کمک می‌کند. به عبارت دیگر، افرادی که با مثبت اندیشی به زندگی نگاه می‌کنند، در برابر بیماری‌های روانی و فیزیکی مقاومت بیشتری دارند و بیماری‌های خود را بهبود می‌بخشند.

تاثیر مثبت اندیشی در بیماران سرطانی

مطالعات نشان داده‌اند که بیماران سرطانی که با مثبت اندیشی به درمان خود نگاه می‌کنند، به طور کلی بهبود سریع‌تر و بهتری را تجربه می‌کنند. برای مثال، در یک مطالعه انجام شده در سال 2018، محققان مشاهده کردند که بیماران سرطانی که با مثبت اندیشی و امیدواری به درمان خود نگاه می‌کردند، دارای سطح هورمون استرس کمتری بودند و علائم بیماری در آنها کمتر بود. همچنین، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که بیماران سرطانی با مثبت اندیشی بهتر از بیمارانی که نگرانی و استرس داشته‌اند، درمان می‌شوند.

  روشهای کاهش استرس در روند درمان سرطان

این موضوع بسیاری را به فکر فرو می‌برد که آیا مثبت اندیشی واقعاً می‌تواند تاثیری در درمان سرطان داشته باشد؟ جواب این سوال بله است. در ادامه به تفصیل درباره تاثیر مثبت اندیشی در بهبود سرطان صحبت خواهیم کرد.

تاثیر مثبت اندیشی بر روی سیستم ایمنی

مطالعات نشان می‌دهند که استرس و نگرانی ممکن است به افزایش علائم التهابی و سیستم ایمنی ضعیف در بدن افراد منجر شود. با این حال، مثبت اندیشی می‌تواند به عنوان یک آرامش بخش و کمک به کاهش سطح استرس و اضطراب عمل کند. برای مثال، در یک مطالعه انجام شده در سال 2017، محققان مشاهده کردند که تمرینات ذهنی مثبت اندیشی می‌تواند باعث کاهش سطح استرس در بیماران سرطانی شود.

  تاثیر فعالیت بدنی منظم و سرطان

همچنین، تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که مثبت اندیشی می‌تواند به عنوان یک عامل تقویت کننده سیستم ایمنی عمل کند. برای مثال، در یک مطالعه انجام شده در سال 2016، محققان مشاهده کردند که مثبت اندیشی و تفکر به شیوه‌هایی که به افزایش شادی و رضایت کمک می‌کنند، می‌تواند به عنوان یک عامل تقویت کننده سیستم ایمنی عمل کند. در این مطالعه، پژوهشگران گروهی از بیماران سرطانی را تحت نظر داشته و به آن‌ها درمان‌هایی را ارائه دادند. بیمارانی که با مثبت اندیشی به درمان‌های خود نگاه کردند، دارای سطح ایمنی بالاتری بودند و به طور کلی درمان بهتری را تجربه کردند. علاوه بر این، تحقیقات بیشتر نشان داده‌اند که افرادی که به مثبت اندیشی و تفکر مثبت متمایلند، دارای سطح کمتری استرس و اضطراب هستند، که باز هم می‌تواند در بهبود سلامتی کمک کند.

در نهایت، باید یادآوری شود که مثبت اندیشی تنها نمی‌تواند برای بهبود سرطان مؤثر باشد، بلکه باید با دیگر روش‌های درمانی نظیر شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی همراه شود. با این حال، داشتن مثبت اندیشی می‌تواند به عنوان یک عامل تکمیل‌کننده درمانی عمل کند و به بهبود سرطان کمک کند.

در نتیجه، با توجه به تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت که مثبت اندیشی و تفکر مثبت می‌توانند در بهبود سرطان کمک کنند. به دلیل اینکه مثبت اندیشی در مقابله با بیماری‌های سرطانی و افزایش سطح ایمنی بدن مؤثر است، بیماران سرطانی باید به این نکته توجه کنند که داشتن یک مثبت اندیشی و تفکر مثبت می‌تواند به طور کلی در درمان و بهبودی شان کمک کند.

دکتر عطاالله رسولی

دکتر عطاالله رسولی

متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان

سابقه ریاست بیمارستانهای امیرکبیر و امیرالمومنین اهواز
فارغ التحصیل از دانشگاه تهران و انستیتو کانسر و با تجربه بیش از ۱۰,۰۰۰ عمل جراحی
ایشان در حال حاضر در بیمارستان آپادانا اهواز (کد نظام پزشکی ۴۴۸۹۸) مشغول به طبابت هستند.