درد بعد از عمل سرطان سينه

درد-بعد-از-عمل-سرطان-سينه

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حدود یک چهارم زنانی که جراحی سرطان پستان دارند در طی شش ماه پس از عمل جراحی ، درد قابل توجه و مداوم پستان را تجربه می کنند. بعد از جراحی سرطان پستان، بعضی از خانم ها درد عصبی (نوروپاتی) در دیواره قفسه سینه ، زیر بغل و بازوها دارند که با گذشت زمان برطرف نمی شود. این سندرم سندرم درد پس از ماستکتومی (PMPS) نامیده می شود زیرا این سندرم در ابتدا در زنان مبتلا به ماستکتومی توصیف شده است اما همچنین می تواند پس از جراحی برای حفظ پستان (مانند لومپکتومی: برداشتن جرم) ایجاد شود.

علائم سندرم درد پس از ماستکتومی (PMPS)

علائم کلاسیک PMPS شامل درد و سوزش قفسه سینه ، زیر بغل و دیواره بازو است. درد در شانه یا اسکار ناشی از جراحی نیز ممکن است احساس شود. سایر شکایات معمول شامل بی حسی ، سوزش و درد سوزش یا خارش غیر قابل تحمل است. بیشتر زنان مبتلا به PMPS گزارش می کنند که علائم آنها شدید نیست.

سندرم درد بعد از ماستکتومی PMPS چقدر شایع است؟

مطالعات نشان داده است که بین 20 تا 30 درصد زنان علائم PMPS را پس از جراحی تجربه می کنند. تصور می شود PMPS در طی جراحی با آسیب عصب زیر بغل و توراکس در ارتباط باشد ، اما علل آن به خوبی شناخته نشده است. زنان جوان تر كه برداشت كاملي از غدد لنفاوي بغل (ALND) انجام داده اند (نه فقط نمونه گيري از غدد لنفاوي ، SLNB نگهبان) ، و يا آنهايي كه پس از جراحي نيز پرتودرماني كرده اند ، بيشتر دچار PMPS مي شوند. اکنون ALND کمتر شایع است ، PMPS کمتر از گذشته است.

یبوست در بیمار سرطانی و روشهای پیشگیری

مدیریت سندرم درد بعد از ماستکتومی: (PMPS)

صحبت کردن در مورد دردی که دارید مهم است. PMPS باعث می شود دست خود را از دست داده و به مرور زمان توانایی استفاده عادی از آن را از دست دهید.

PMPS قابل درمان است. برخی از داروهای ضد درد ، مانند مواد افیونی ، همیشه برای درد عصبی مفید نیستند ، اما داروها و روش های درمانی مفید برای این نوع درد وجود دارد. برای کنترل درد باید با پزشک خود صحبت کنید.