عزم وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف درمان سرطان در کشور

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران در جواب مطلبی تحت عنوان «شکل دادن رشته کلینیکال انکولوژی یک پس رفت است»، توضیحاتی ارائه داد.
دکتر محمدرضا قوام نصیری با عنوان این متن که در ارائه هر مطلب یا سخنی حفظ امانت حرفه ای و اجتماعی از اصول اولیه اخلاقیات است، گفت: بسیار متأسفم که در مقاله ای با عنوان «شکل دادن رشته کلینیکال انکولوژِی یک پس رفت است» نگارش شده توسط یکی از متخصصین خون و سرطان بالغین با عنوان فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی !! مشحون از مطالب ناصحیح، جهت دار (که می تواند تشویش اذهان عمومی بویژه بیماران عزیز سرطانی را ایجاد نماید) چاپ شده است که برای تنویر افکار خوانندگان ضروری است جهت هدایت صحیح نویسنده مقاله و خواننده های محترم نکاتی مهم را متذکر می شوم.

۱- در سه خط اول، خودشان و همکارانشان را فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی خطاب کرده ولی برای متخصصین پرتودرمانی سرطان (رادیوتراپی انکولوژی) فقط به همان واژه پرتودرمانی بسنده کرده اند!! تا جائی که اینجانب اطلاع واثق دارم تا به امروز رشته فوق تخصصی و تایید شده ای با عنوان مشخص و کامل فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی در کشور وجود ندارد؟

۲- نوشته اند: متعاقب آخرین جلسه نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی ۲۹/۱۰/۹۵ به یکباره پرچم وزارت بهداشت به نفع متخصصان رادیوتراپی(در حقیقت رادیوتراپی انکولوژی) بالا رفت!! احتمالا ایشان از دستور کتبی و صریح وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی (یا به مصلحت بی اطلاع هستند و یا صلاح دیده اند آن را ندیده بگیرند)، بنا بر تصمیم متخذه در جلسه شورای سیاست گذاری وزارتخانه مورخ ۱۲/۰۵/۱۳۹۲ به معاون آموزشی وقت دستور کتبی و صریح دادند که صورت جلسه مورد نظر مبنی بر ابلاغ کوریکولوم برجای مانده رشته رادیوتراپی انکولوژی به معاونین آموزشی و درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور و تایید مصوبات قبلی در کوریکولوم های آموزشی رشته پرتودرمانی سرطان (رادیوتراپی انکولوژی) برای ادامه انواع درمان های رادیوتراپی، شیمی درمانی تومورهای سالید، هورمون تراپی، تارگت تراپی و…، توسط متخصصین رشته پرتودرمانی سرطان(رادیوتراپی انکولوژی) هر چه سریعتر انجام شود، ولی متاسفانه به دلایلی که همگی خوب می دانیم معاون آموزشی وقت در آن زمان به مدت حدودا ۶-۵ روز بدلیل فشارهای غیرمتعارف متعدد که بخصوص از سوی همکاران نگارنده متن وارد آمد، ناپدید شدند! و حتی جناب وزیر (دکترطریقت) فرموده بودند جواب تلفن های بنده را هم نمی دهند!!. جناب دکتر باید بدانند که پرچم قداست و قدرت انجمن و رشته رادیوتراپی انکولوژی متجاوز از ۴۰ سال است در راه خدمت به بیماران مظلوم وگاهاً مغفول مانده سرطانی برای انجام و تکمیل دوره درمان شیمی درمانی و رادیوتراپی با بهترین کیفیت ممکن و ایجاد کمترین بار مالی بر نظام سلامت برافراشته می باشد ولی متاسفانه ایشان و همکارانشان نمیتوانستند و نمیخواستند این برافراشتگی پرچم را ببینند.

۳- به وضوح درجای دیگری فرمایش فرموده اند که، فعالان رشته هماتولوژی انکولوژی اعتقاد دارند متخصصان رادیوتراپی نباید شیمی درمانی انجام دهند با این دلیل که مطالعه کافی در مورد بافت ها، شیمی درمانی و عوارض آن ندارند!! برای این جانب مشخص نیست و اطلاع ندارم که جناب ایشان و یا همکارانشان چه سمت و یا مسئولیت های اجرائی تایید شده ای دارند که حق داشته باشند چنین اظهار نظر اشتباه و خلاف تمامی مقررات اداری و حقوقی را بنمایند که اگر این خلاف با پیگیری های حقوقی(قضائی) به اثبات رسد، در آینده نزدیک برای مدعی آن مشکل ساز خواهد شد، مطمئن باشند که متخصصین رادیوتراپی انکولوژی و یا با هرواژه دیگری که مسئولین محترم وزارت متبوع صلاح بدانند، مقتدرانه تر و در موقعیت بهتری نسبت به گذشته خدمت به بیماران نیازمند را در تمام زمینه های درمانی غیر از جراحی ادامه داده و می دهند، تا در پیشگاه خدای خود و خلق خدا روسپید باشند.

۴- در جای دیگر گفته اند، ۶-۵ نفر که در انگلستان تحصیل کرده اند و این رشته در آن زمان محدود بوده و فقط پرتوهای گاما و ایکس مورد استفاده بوده اند اما در هیچ جای دنیا این رشته امروز طرفداری ندارد؟

جواب اینکه اولا متجاوز از ۱۰ نفر متخصصین دارای مدارک مدیکال رادیوتراپی و کلینیکال انکولوژی از کشور انگلستان طی سالیان طولانی گذشته وارد کشور شده و فعالیت تمام درمان های غیر جراحی سرطان را متجاوز از ۴۰ سال قبل شروع کرده و با مصوب شدن اولین کوریکولوم آموزشی رشته مورد نظر، تربیت دستیار حداقل از همان زمان شروع شده که هنوز هم ادامه دارد.

  اشعه UV لاک خشک کن ها ریسک سرطان را افزایش می دهد

ایشان مطلع باشند که کلینیکال انکولوژی علاوه برانگلستان، در ممالک اسکاندیناوی (سوئد، نروژ، فنلاند)، تعدادی از کشورهای دیگر اروپا، تعدادی از کشورهای آسیای شرقی مثل مالزی و…، کشور استرالیا و … (پرهیز از اطاله کلام) بسیار پابرجا و مورد تایید است و اینکه با گذشت زمان بر اهمیت و تثبیت آن افزوده شده است.

۵- در جواب سئوال، اختلافات از کجا شروع شده؟ گفته اند: پیرو تصمیمات گرفته شده در هشتاد و سومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ۰۷/۰۶/۱۳۹۵ که پیشنهاد شده رادیوتراپی و شیمی درمانی همزمان توسط گروه متخصصین رادیوتراپی انکولوژی (پرتودرمانی سرطان) انجام شود. ولی نفرمودند چه کسی چنین پیشنهادی ارائه کرده!؟ که این پیشنهادتوسط هماتولوژیستی که ریاست یکی از دانشگاه های علوم پزشکی را در محدوده شمال بر عهده دارد ارائه شده!!

ایکاش کمی انصاف داشتند و جرات تا توانایی ابراز وقایع را به شکل حقیقی آن ارائه فرمایند، زیرا اختلافات موجود سابقه طولانی دارد و حداقل زمانی حدود ۱۰ سال بر این روال گذشته است که نمونه آن گزارش کنونی و نشر اکاذیب و افزون بر آن حتی در سخنرانی های انتشاریافته در رسانه ملی و درج مطالب کذب در جراید توسط رئیس ایشان و بهتر بگوییم توسط رئیس انجمن هماتولوژی ایران که بطور مکرر منتشر گردیده و بهتر بگوییم با راهنمایی های رئیس محترم انجمن هماتولوژی ایران به طور مکرر منتشر گریدیده است. ولی مسئولین فعلی و هیئت مدیره های محترم قبلی انجمن پرتودرمانی سرطان(رادیوتراپی آنکولوژی) طی سالیان طولانی با تحمل تمام تهمت های ناروا و ناصحیح بدلیل حفظ حرمت و پرهیز از هرگونه اقدام منتج به تشویش و تشنج در جامعه، این بداخلاقی های ناحق و ناشایست را با سکوت و متانت تحمل کردند تا به جایی که کارد به استخوان رسید، لذا ضروری دیده شد، اقدامات موثرشروع و این اتفاقات پی گیری گردد. اختلافات را به دلایل فراوان و با اسناد موجود و تایید شده هیچگاه متخصصین پرتودرمانی سرطان (رادیوتراپی انکولوژی) شروع نکرده و حتما انجام چنین روشی را در شان و شئونات خود نمیدیدند.

۶- در جای دیگری گفته اند، زمانی که دوستان رادیوتراپی (منظورشان متخصصین پرتودرمانی سرطان!؟ «رادیوتراپی انکولوژی» است) با تصمیم وزارت بهداشت با شکست مواجه شدند!؟ اطلاعاتی از کشور انگلستان در رابطه با وجود رشته ای به نام کلینیکال انکولوژی را ارائه کردند با دوره تحصیل حدود ۸ سال!!

اولا – متخصصین پرتودرمانی سرطان(رادیوتراپی انکولوژی) هیچ گاه و در هیچ موقعیتی احساس شکست نکرده و در حقیقت واژه شکست برای این گروه معنی و مفهومی ندارد و فقط آنچه که قویا مورد نظر و هدایت گر راهشان بوده، کسب علم و تجربه کافی برای خدمت به بیماران سرطانی به عنوان یک تکلیف الهی و انسانی وجدانی است.

ثانیا – ایشان سعی کنند در هنگام مصاحبه با مطبوعات بویژه جراید علمی مانند نشریه پزشکی سپید اطلاعاتشان را به روز و مستدل بیان نمایند، زیرا، دوره کلینیکال انکولوژی در انگلستان و ممالک اسکاندیناوی و سایر کشورهای موردنظر حداکثر ۵ سال است نه ۸ سال(با عنایت خاص به وجود مدارک کاملا معتبر مورد تایید مراکز علمی مهم دنیا) “تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل”!!

۷- در جای دیگر گفته اند، ما متخصصان هماتولوژی انکولوژی(واژه ای که دلایل کافی و معتبر برای تایید و مصوب بودن آن وجود ندارد!) تلاش می کنیم رشته فوق تخصص خون و انکولوژی را به دو دسته جداگانه فوق تخصص هماتولوژی و پیوند و فوق تخصص انکولوژی بالینی تغییر دهیم، اگر غیر از این باشد از چاله به چاه می افتیم!؟

لابد کسی نیست از این جناب دکتر محترم و همکارانشان سئوال کند شما سالیان طولانی سعی کردید با یک اسم فوق تخصصی به قول خودتان خون و سرطان بالغین از چاله به چاه نیافتید، که تازه مدارک فراوان از نحوه درمان همکاران شما در همه مراکز مهم درمان سرطان در کشور وجود دارد که چگونه بیماران درمان شده و چه عوارض و مشکلاتی برای آنها به ارمغان آمده است!! حالا ادعای فوق تخصص انکولوژی بالینی دارید، آن هم به دلیل اینکه وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور از معضلات و مصائبی که در نتیجه عدم درمان صحیح و کامل نمودن به موقع چرخه کنترل و برخورد با بیماری سرطان و انجام شیمی درمانی در جایگاه استاندارد و نه بیش از حد آن و بکارگیری روش های درمانی رادیوتراپی انکولوژی در زمان مقتضی آن، ایجاد شده، شما هنوز با فعالیت های قابل بحث و مورد سوال، پیگیر ادامه راه نا صواب قبلی هستید که به ستوه آمده و تقاضای مقابله و زیاده خواهی دارید.

  رژیم غذایی حاوی امگا 3 خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان چاق کاهش می دهد

جای آن است که در این موقعیت مناسب ایجاد شده، حمایت کامل خود به عنوان رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران و هیئت مدیره را که نماینده متجاوز از ۲۷۰ نفر از اعضای محترم این انجمن فرهیخته و سخت کوش در راه خدمت به بیماران می باشند، از حرکت و رهنمودهای شایسته و اقدام بسیار مثبت و گرانقدر وزیر بهداشت و مصوبه آخرین جلسه نشست تخصصی شورای آموزش پزشکی به تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۵ که در راستای به سامان رساندن درمان شایسته و صحیح سرطان در کشور است، اعلام نموده و مطمئن هستم که خواسته و اقدام دکتر هاشمی جز احقاق حق و پیگیری جدی و مصمم برای ایجاد رشته تخصصی مربوط به سرطان (با هر نامی که باشد) که بتواند بهترین نتیجه را در جهت خدمت شایسته برای تشخیص زودرس و درمان به موقع معضل سرطان به همراه داشته باشد، نیست. مضاف بر آنکه از نظر صرفه و کاهش بار مالی و هزینه گزافی که هر روز بر حجم و گستردگی آن افزوده می شود و تا بحال به شکل شایسته و صحیحی مورد توجه نبوده، مد نظر قرار می گیرد. ضروری است باید توجه خاص به پیام ها و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص تاکیید بر رعایت اقتصاد مقاومتی و سعی در کاهش هزینه ها و جلوگیری از اصراف در تمام سیستم های اداری و اجرایی کشور در پیشانی تمام اقدامات مسئولان باشد. البته واضح است آن هاییکه منافعشان به خطر افتاده آرام نخواهند نشست ولی آنچه که تابحال ثابت شده همیشه اقدامات شتابزده و بدور از رعایت شایستگی های ضروری، ادب و احترام، نتیجه معکوس خواهد داشت.

۸- ایشان در پایان پیشنهاداتی که ارائه نموده اند، گفته اند؛ در جلسات با حضور پیشکسوتان هردورشته، ما افراد را قانع کردیم که رشته پرتودرمانی (منظور همان رادیوتراپی انکولوژی است) باید در جایگاه خود به فعالیت ادامه دهد و دوستان تنها کار پرتودرمانی انجام دهند، همکاران ما که فوق تخصص خون هستند، فوق انکولوژیست مدیکال شوند و دوستان هماتولوژی و پیوند هم در همین زمینه مطالعه کنند! خیلی جالب است که ایشان به مصداق، نعل وارونه می زنند و واقعا با تحریف و ارائه مطالب ناصحیح و تشویش برانگیز به چه جرات و با تکیه بر چه قدرت اجرایی، حقوقی این چنین دستور صادر می کنند و نقل قول می نمایند!؟ البته آنچه که از گروه رادیوتراپی انکولوژی در جلسه موردنظر بیان کرده اند کاملا ناصحیح و بهتر بگوییم کذب محض است چون این جانب در آن جلسه حضور داشته ام و همکاران ما به هیچ وجه با مطالبی که ایشان ارائه کرده اند موافق نبوده و شدیدا در جلسه مورد نظر با آن مخالفت خود را ابراز نمودندکه تمامی مستندات صوتی آن جلسه هم وجود دارد. علاوه بر این، گروه ما (رادیوتراپی انکولوژی) خواسته به حق خود را در نامه ای مبسوط به مسئولان ذیربط ارائه نموده اند با تاکیید بر حق انجام انواع روش شیمی درمانی برای درمان بیماران نیازمند.

نهایتاً، در آخرین قسمت گفتارشان چنین بیان کرده اند، و اگر قرار است شیمی درمانی و رادیوتراپی را با هم مخلوط کنیم در قالب کلینیکال انکولوژی متخصصینی را تربیت کنیم و نیاز کشور بر طرف خواهد شد!! برای اینجانب بسیار فرمایش ایشان در این قسمت عجیب آمده چون به رغم تمام مطالبی که در ۸ قسمت فوق ارائه فرمودند هیچگونه شباهتی با کلام آخرشان ندارد، با عنایت به پیشنهاد ایشان در آخرین قسمت گفتاری جا دارد که اظهار نمایم ایشان همان اقدام و عمل شایسته ای که توسط وزیر وزارت بهداشت به پیشنهاد بی طرفانه کارگروه انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران ارائه گردیده که خیلی هم به شکل جدی در حال پیگیری است را تایید می نماید (ایجاد رشته کلینیکال انکولوژی با کوریکولوم خاص مربوط به آن) که امید است در آینده نزدیک ابلاغ گردد.

دکتر عطاالله رسولی

دکتر عطاالله رسولی

متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان

سابقه ریاست بیمارستانهای امیرکبیر و امیرالمومنین اهواز
فارغ التحصیل از دانشگاه تهران و انستیتو کانسر و با تجربه بیش از ۱۰,۰۰۰ عمل جراحی
ایشان در حال حاضر در بیمارستان آپادانا اهواز (کد نظام پزشکی ۴۴۸۹۸) مشغول به طبابت هستند.