روشهای کاهش استرس در روند درمان سرطان

روبان صورتی سرطان سینه

روند درمان سرطان به علت پیچیدگی و مدت زمان طولانی آن، ممکن است با استرس و نگرانی همراه باشد. در حقیقت، بیماران سرطانی با شرایطی مواجه هستند که ممکن است باعث شوک، بی‌حوصلگی، ناراحتی، اضطراب و افسردگی شوند. این امر می‌تواند برای بیماران سرطانی و خانواده‌هایشان بسیار دشوار باشد و ممکن است منجر به کاهش کیفیت زندگی آنها شود.

در این راستا، استراتژی‌های کاهش استرس می‌تواند به بیماران سرطانی در روند درمان کمک کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که تکنیک‌های تنفس عمیق، مثل “نفس عمیق” و “نفس عمیق مرتبط با تصویر”، به بیماران سرطانی کمک می‌کنند که به طور موثری با استرس و نگرانی خود مقابله کنند. این تکنیک‌ها از اصول تمرینات ذهن‌آگاهی برای مدیریت استرس الهام گرفته‌اند و به بیماران کمک می‌کنند تا با فعالیت های خود درمان سرطان را بهبود دهند.

  مراقبتهای مهم بعد از جراحی سرطان سینه

روش دیگری که می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند، مربوط به تمرینات ورزشی است. تمرینات ورزشی که از نظر فیزیکی متوسط هستند، بهبود بخشیدن به مقاومت بدن و به حفظ قدرت عضلات کمک می‌کنند. همچنین، تمرینات ورزشی می‌تواند به بیماران سرطانی در مقابله با استرس کمک کند. بیماران سرطانی باید با پزشکانشان درباره نوع و مدت زمان تمریناتی که باید انجام دهند مشورت کنند.

استراتژی دیگر برای کاهش استرس در روند درمان سرطان، مراقبت از خود است. در طول روند درمان، بیماران ممکن است با تحمل استرس و اضطراب مواجه شوند. این ممکن است منجر به افزایش سطح استرس و اضطراب و کاهش کیفیت زندگی شان شود. به همین دلیل، مراقبت از خود و کسب اطلاعات در مورد روش‌های مقابله با استرس می‌تواند به کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

یکی از راه‌های مراقبت از خود، تغذیه مناسب است. اطمینان از مصرف غذاهای سالم و تنوع در مصرف آنها می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. از طرف دیگر، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی می‌تواند بهبود سلامت جسمانی و روحی کمک کند و به طور کلی درمان را تقویت کند.

رفتارهای سلامتی دیگر مانند ورزش و خواب مناسب نیز می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. ورزش منظم می‌تواند تحرک جسمانی و ترشح هورمون‌های سرخوش‌کننده مانند اندورفین و سروتونین را افزایش داده و باعث کاهش استرس شود. همچنین، خواب کافی و با کیفیت نیز می‌تواند به حفظ سلامت روانی و فیزیکی کمک کند.

  معجزه یوگا در غلبه بر سرطان

دیگر روش‌های مراقبت از خود شامل مدیتیشن، یوگا، تمرینات تنفسی و روش‌های روان‌شناختی مثل مشاوره روان‌شناسی و تکنیک‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌شوند. این روش‌ها می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و بهبود کیفیت زندگی را ترویج کنند.

در نهایت استرس و اضطراب در بیماران سرطانی نمی‌تواند به طور کامل از بین برود، اما با انجام روش‌های کاهش استرس و اضطراب، بیماران می‌توانند با تجربه‌ی کمتری از این مشکلات روبرو شوند و روند درمان خود را بهبود بخشند. توجه به روش‌های کاهش استرس برای بیماران سرطانی نه تنها بهبود روند درمان آن‌ها را تسریع می‌کند، بلکه بهبود کیفیت زندگی آن‌ها را نیز تضمین می‌کند. بنابراین، بیماران سرطانی باید به خود و بدنشان که در حال مبارزه با یک بیماری جدی هستند، مراقبت و توجه داشته باشند و از روش‌های کاهش استرس و اضطراب استفاده کنند.

دکتر عطاالله رسولی

دکتر عطاالله رسولی

متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان

سابقه ریاست بیمارستانهای امیرکبیر و امیرالمومنین اهواز
فارغ التحصیل از دانشگاه تهران و انستیتو کانسر و با تجربه بیش از ۱۰,۰۰۰ عمل جراحی
ایشان در حال حاضر در بیمارستان آپادانا اهواز (کد نظام پزشکی ۴۴۸۹۸) مشغول به طبابت هستند.