موقعیت مناسب برای پرتو درمانی چه زمانی است؟

دستگاه رادیو تراپی برای درمان سرطان سینه

پرتو درمانی می تواند برای درمان انواع تومورهای جامد استفاده شود. برای درمان سرطان خون و لنفوم و برخی تومورهای خوش خیم استفاده می شود. از جمله سرطان هایی که میتوان به آن اشاره نمود به شرح زیر است.

• سرطان تومورهای مغز
  • سرطان سینه
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان حنجره
  • سرطان ریه
  • سرطان لوزالمعده
  • سرطان پروستات
  • سرطان پوست
  • سرطان نخاع
  • سرطان معده
  • سرطان رحم یا سارکوم های استخوان و بافت نرم

فرآیند پرتو درمانی

دوز مورد استفاده در پرتو درمانی(Radiation Therapy) بستگی به نوع تومور و بافت یا اندام در معرض خطر دارد. برای برخی از تومورها ، ناحیه غیر توموری تحت تابش قرار می گیرد تا از رشد مجدد سلول های سرطانی جلوگیری شود. این روش پرتو درمانی پیشگیرانه نامیده می شود. پرتو درمانی همچنین می تواند به تسکین علائم بیمار مانند درد سرطانی که در استخوان ها یا سایر بافت های بدن گسترش یافته است ، کمک کند. این روش پرتو درمانی تسکینی نامیده می شود.

در برخی از بیماران ، هدف از بین بردن کامل تومور است، در حالی که در برخی بیماران ، کوچک شدن تومور یا کاهش علائم (مانند درد) است. نیمی از بیماران سرطانی ، ترجیحاً در 4 هفته اول پس از عمل جراحی پرتو درمانی دریافت می کنند. اگر بیمار به شیمی درمانی نیاز دارد ، می توان رادیوتراپی را قبل ، حین یا بعد از شیمی درمانی انجام داد و زمان ممکن است کمی متفاوت باشد. البته در این مورد معمولاً این کار پس از شیمی درمانی انجام می شود.

مراقبتهای مهم بعد از جراحی سرطان سینه

باید ها و نباید های رادیو تراپی

برای رادیو تراپی ، بیماران باید 5 روز در هفته به مدت 5-6 هفته به بیمارستان یا کلینیک مربوطه مراجعه کنند. در این دوره ، تابش به کل منطقه آسیب دیده اعمال می شود. پرتو درمانی نیازی به بستری شدن ندارد و می تواند در کلینیک سرپایی انجام شود. لازم به ذکر است بیمارانی که با این روش تحت درمان قرار می گیرند اشعه ایکس را حفظ نمی کنند و بنابراین اشعه ای از خود ساطع نمی کنند ، بنابراین انجام این درمان هیچ خطری برای اطرافیان بیمار ایجاد نمی کند.

در واقع انرژی رادیواکتیو که وارد سلول های بیمار می شود جذب سلول های سرطانی می شود و نمی تواند از بدن خارج شود. بنابراین ، اجتناب از نزدیک شدن ، لمس کردن یا بوسیدن دیگران حتی در طول درمان ضروری نیست ، زیرا این کار به آنها آسیب نمی رساند.

شما میتوانید برای رزرو نوبت از دکتر عطااله رسولی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان به بخش ارتباط با ما مراجعه کنید.