رژیم غذایی حاوی امگا 3 خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان چاق کاهش می دهد

به گفته Healthline، زنان یائسه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه روبرو هستند که در صورت اضافه وزن و کلسترول بالا، فشار خون بالا یا هر دو افزایش می یابد.

از آنجایی که بدن به طور طبیعی اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه تولید نمی کند، خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه، که به نام امگا 3 نیز شناخته می شود، می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند.

سرطان سینه به استثنای سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در زنان است و عمدتاً در زنان میانسال و مسن با میانگین سنی 62 سال رخ می دهد.

در حالی که عوامل زیادی بر خطر سرطان سینه تأثیر می‌گذارند، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی نقش کلیدی در ایجاد این بیماری دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه جدید، رابطه معکوس بین خطر ابتلا به سرطان سینه و دریافت اسیدهای چرب غیراشباع، به ویژه در زنان یائسه که چاق هستند، وجود دارد.

  رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های سالمی هستند که به دلیل فواید سلامتی خود شناخته شده اند.

در مطالعه جدید، محققان 1589 زن مبتلا به سرطان سینه و 1621 زن بدون سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند. آنها افراد مبتلا به سرطان سینه را که اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کرده بودند، ارزیابی کردند و داده ها را با افراد بدون سرطان سینه که اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کردند، مقایسه کردند.

محققان همچنین بررسی کردند که آیا این رابطه تحت تأثیر وضعیت یائسگی، وضعیت گیرنده هورمونی یا مصرف اسید لینولئیک است یا خیر.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. این در زنان پیش از یائسگی و آنهایی که انواع خاصی از تومورهای سینه داشتند، بارزتر بود.

نتایج نشان داد زنانی که اضافه وزن یا چاق داشتند و مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود افزایش دادند، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دادند.

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن به ویژه پس از 50 سالگی افزایش می یابد.

  غذاهایی که ضد سرطان سینه هستند

زنان با خطرات ژنتیکی خاص قبل از یائسگی با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه روبرو هستند. عوامل ژنتیکی، از جمله سابقه خانوادگی سرطان سینه، خطر ابتلای فرد به زندگی را افزایش می دهد.

رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. این شرایط شامل ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و همچنین اجتناب از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، خواب کافی و تمرین مدیریت استرس است.

دکتر عطاالله رسولی

دکتر عطاالله رسولی

متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان

سابقه ریاست بیمارستانهای امیرکبیر و امیرالمومنین اهواز
فارغ التحصیل از دانشگاه تهران و انستیتو کانسر و با تجربه بیش از ۱۰,۰۰۰ عمل جراحی
ایشان در حال حاضر در بیمارستان آپادانا اهواز (کد نظام پزشکی ۴۴۸۹۸) مشغول به طبابت هستند.