احتمال ابتلا به سرطان سینه از چه سنی شروع میشود؟

احتمال-شیوع-سرطان-سینه-از-چه-سنی-شروع-میشود

احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان از زمان تشکیل بافت پستان شروع می شود. سن سرطان پستان در اروپا بین 50 تا 60 سال است، اما سن شروع بیماری در ایران بین 45 تا 50 سال و میانگین سن بیماری در زنان در این کشور 45 سال است.

روشهاي تشخيص سرطان پستان

علائم توده های پستان در افراد مختلف متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده اولیه سرطان پستان عبارتند از:

1. تغییرات پوستی مانند تورم، قرمزی
    2. افزایش اندازه یا تغییر در شکل پستان ها
    3. تغییر در ظاهر نوک یک یا هر دو سینه
    4. درد عمومی در هر قسمت از پستان
    5. احساس توده در داخل پستان
    6. خارش یا التهاب سینه
    7. تغییر رنگ سینه
    8. افزایش اندازه یا شکل پستان (طی مدت زمان کوتاه)
    9. احساس تغییر حین لمس پستان
  1. پوسته پوسته شدن نوک پستان
  2. وجود توده یا ضخیم شدن سینه
  3. بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل

توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به دلیل های دیگری غیر از سرطان ایجاد شود. به عنوان مثال ، ممکن است تغییراتی در بافت پوست پستان به دلیل اگزما رخ دهد و بزرگ شدن غدد لنفاوی ممکن است به دلیل عفونت پستان یا بیماری غیر مرتبط دیگر باشد. پیشنهاد می شود که به پزشک خود مراجعه کنید تا معاینه شوید.

تومورهای سینه

عکس-سرطان-سینه

تومورهای پستان به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. خوشبختانه این تومورها به بافتهای مجاور یا سایر قسمتهای بدن سرایت نمی کنند.

روش های بازسازی و ترمیم سینه بعد از سرطان

تومور خوش‌خیم

نوع دیگر تومور خوش خیم پستان ، فیبروآدنوم است. این توده ها متحرک و قطری بین 2 تا 3 سانتی متر دارند و خوش خیم هستند و نیازی به جراحی ندارند.

تومور بدخیم

نوع دیگری آن تومور بدخیم است که از هر 9 زن یک نفر به آن مبتلا خواهد شد. مانند سایر سرطان ها ، این تومورها از یک سلول آغاز میگردند و با سرعت رشد می کنند. و اگر در ماه های ابتدایی تشخیص داده نشوند به بافت ها و اندام های اطراف حمله می کنند، به طوری که از طریق خون و لنف در سایر اندام های بدن پخش می شوند.

آیا سرطان سینه قبل از 35 سالگی قابل تشخیص است؟

علايم-سرطان-سينه-بدخيم

تشخیص سرطان در زنان قبل از 35 سالگی دشوار است. تشخیص سرطان پستان در زنان جوان به دلیل بافت متراکم پستان آسان نیست و از معاینات بالینی برای تشخیص سرطان پستان در سنین پایین استفاده می شود. معاینه وجود تومور را نیز نشان می دهد، اما در تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن آن کمکی نمی کند، سرانجام، گرفتن نمونه از تومور مشکوک ،سرطانی بودن تومور یا نبودن آن را مشخص میکند. راه درست و استاندارد تشخیص بیماریهای پستان نمونه برداری سوزنی است و این روش خطری برای بیمار ندارد. بر خلاف تصورات اشتباه باعث  تحریک یا پخش شدن بیماری نمی شود، و باید برای تشخیص بیماری پستان از جراحی شدیدا اجتناب نمود.

سرطان در سنین جوانی اغلب در زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان و تخمدان دارند ، مشاهده می شود. سابقه خانوادگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. زنانی که دارای عضو درجه یک خانواده مبتلا به سرطان پستان دارند باید از سلامت خود آگاهی بیشتری داشته باشند. این زنان باید هر 6 ماه توسط پزشک معاینه شوند و از 35 سالگی هر سال یکبار معاینه شوند البته آنها باید سن سرطان پستان را در سایر اعضای خانواده در نظر بگیرند و 5 سال قبل اقدام کنند.

کشف جدید دانشمندان در متوقف کردن رشد سلول های سرطان سینه

شروع اولین چرخه قاعدگی در دختران نوجوان ، تاخیر در یائسگی ، کاهش بارداری و شیردهی ، افزایش وزن به دلیل مصرف غذاهای پرچرب با کاهش فعالیت ، همچنین الکل ، سیگار کشیدن ، غذاهای ناسالم ، هوای آلوده به مواد شیمیایی و سموم محیطی ، سرطان پستان. هورمون درمانی بعد از یائسگی ، افزایش وزن و سقط جنین غیرطبیعی از دیگر عوامل سرطان زای محیط است.

سن و زمان درست ماموگرافی

برای غربالگری و ماموگرافی زیر سن 40 سال توصیه نمیشود ولی به علت بیماری و یا تشخیص پزشک معالج در هر سنی میتوان ماموگرافی را انجام داد.

ماموگرافی از 40 سالگی به بعد ، معاینات دوره ای ، سونوگرافی ، ماموگرافی و مراقبت از خود برای زنان 20 ساله از طریق معاینه خود می تواند زمینه را برای تشخیص به موقع این بیماری فراهم کند.